Зошто театарот ни е потребен повеќе од кога било?

Театарот стои како безвременски бастион на човечкото изразување, спојувајќи ги нишките на наративот, емоциите и креативноста за да формираат мозаик што ја отсликува суштината на нашата заедничка човечност. И покрај повремените декларации за неговата смрт, театарот продолжува да зазема централно место во нашиот културен пејзаж, служејќи како витален канал за разбирање, поврзување и трансформација.

Денеска го одбележуваме 27 март - Меѓународниот ден на театарот – во време кога повеќето театри во Македонија се во физичко распаѓање, а финансирањето на оваа уметност е на незавидно ниво. Како што проникливо забележува актерот и режисер Коле Ангеловски во неговата порака по повод Денот на театарот, некогаш „театрите ги водеа компетентни и значајни личности и сè функционираше како што треба“, а „сега со овие средства што ги добија театрите, со исклучок на две, три претстави што имаат пристојни буџети, ќе крпарат со сценографии и костимографии од фундус, музика ќе симнуваат од Јутјуб, хонорарите, ако воопшто ги има, ќе бидат минимални“.

Кон сè попригушениот и маргинализиран разговор за театарот кобен придонес дава и згаснувањето на бројни медиуми, како и занемарувањето и непостоењето на културните рубрики во редакциите. Токму затоа, важно е да се држи разгорена искрата за искрен дијалог и поширок разговор за театарската уметност, сцена и професија, за значењето на театарот во животите на сите нас, како извор на слободна мисла и креативност.

Во неговото јадро, театарот служи како моќно средство за емпатија, поканувајќи ја публиката да влезе во чевлите на другите и да го доживее светот низ различни објективи. Преку нијансираното прикажување на ликовите и истражувањето на сложени теми, театарот нè предизвикува да се соочиме со нашите предрасуди, да ги прошириме нашите перспективи и да го продлабочиме нашето разбирање за човечката состојба. Како што остроумно забележал Семјуел Л. Бекер, мноштвото функции на театарот се разновидни како и самите претстави, нудејќи бескрајни можности за интроспекција, откривање и раст.

Неодамнешното истражување објавено во Journal of Experimental Social Psychology го нагласува длабокото влијание на театарот врз емпатијата и општествените ставови. Истражувањата покажаа дека гледањето театарски продукции во живо може да доведе до значително зголемување на емпатијата, како и промени во добротворното однесување и ставовите кон социјалните прашања. Потопувајќи ја публиката во богатата палета на човечкото искуство, театарот служи како катализатор за емпатија, сочувство и општествени промени.

Покрај тоа, театарот негува чувство на заедница и припадност, создавајќи врски меѓу поединците преку споделени приказни и колективни искуства. Додека се собираме во затемнетите аудиториуми, стануваме дел од колективното патување, обединето со нашата заедничка смеа, солзи и аплауз. Заедничкиот аспект на театарот е особено трогателен за децата и тинејџерите, нудејќи им безбеден простор да го истражат својот идентитет, креативно да се изразат и да формираат трајни пријателства.

Надвор од својата улога како извор на забава, театарот претставува огледало на општеството, поттикнувајќи критичко размислување и дијалог за итни прашања. Од егзистенцијалната апсурдност на Театарот на апсурдот на Семјуел Бекет до општествено-политичката критика на Епскиот театар на Бертолт Брехт, театарот нè предизвикува да се сомневаме во закржлавеното статус кво, да се соочиме со непријатните вистини и да замислиме алтернативни иднини. Тврдењето на Фридрих Шилер дека театарот служи како моќен облик на дидактицизам е вистинит, потсетувајќи нè дека сцената има моќ да просветлува, едуцира и инспирира.

Учеството во театарот, без разлика дали е изведувач или член на публиката, негува креативност, имагинација и емпатија. За разлика од пасивните форми на забава, театарот бара активен ангажман од своите учесници, повикувајќи ги да го прекинат неверувањето и да влезат во светот на имагинацијата. Студиите покажаа дека ангажирањето во театарската уметност води до зголемено креативно размислување, вештини за решавање проблеми и емоционална интелигенција, нагласувајќи ја важноста на уметничкото образование за поттикнување на холистички развој.

Во ера на сè поголемо исклучување и фрагментација, заедничкото искуство на театарот добива дополнително значење. Како што славно забележа Оскар Вајлд, театарот е најнепосреден начин за едно човечко суштество да го сподели со друго чувството за тоа што значи да се биде човек. Преку заедничко раскажување приказни и колективен ангажман, театарот ја потврдува нашата заедничка хуманост и не потсетува дека не сме сами во нашите радости, таги и борби.

Театарот е многу повеќе од обична забава; тоа е катализатор за емпатија, заедница и општествени промени. Додека се движиме низ сложеноста на современиот свет, да ја прифатиме и славиме трајната важност на театарот како светилник на креативноста, поврзаноста и човечкото изразување. Во време на изразена интелектуална стагнација, на замрена слобода на изразување и длабока општествена раслоеност, направете исчекор кон сопственото просветлување, поддржувајте ја културната сцена во вашето населено место, поддржувајте го театарот, особено независниот, и држете ги распламтени сите огнови што театарот ги разгорува во вас.

реклама

Теми и коментари

Ден на планетата Земја: Како со нашите модни избори гласаме за иднината?

Read more

Зошто смртната казна нема да спречи свирепи убиства?

Read more

Зошто театарот ни е потребен повеќе од кога било?

Read more

Моќта на гласачкото ливче: 5 причини зошто треба да гласате

Read more
 

Ново

  • play_arrow

Јовиќ им пркоси на законите на гравитацијата

Читај повеќе

Основците и средношколците од утре на пролетен распуст

Читај повеќе

Ковачевски: ВМРО ДПМНЕ ќе ги затвори нашите ЕУ перспективи, СДСМ останува посветена на европска Македонија

Читај повеќе

Апасиев: Под власта на учките од ДУИ, поддржани од корумпираната македонска елита, секое второ дете од Полог се раѓа во Швајцарија

Читај повеќе

Ковачки до Ахмети: Парите со кои вршиш поткуп ќе треба да ги вратиш

Читај повеќе

Пет клучни знаци на аутизам кај децата, според терапевт

Читај повеќе

YouTube тестира нов формат на реклами

Читај повеќе
  • filter

28 април 1980 – родена е македонската поп-ѕвезда Каролина Гочева

Читај повеќе
  • play_arrow

Леброн ги спаси Лејкерс и го „поништи“ трипл-даблот на Јокиќ

Читај повеќе